Obrana proti černé magii

29.05.2013

Většina žen přichází do porodnice pouze se třemi požadavky - porodit nejlépe "bezbolestně", nenarazit přitom na nevlídný personál a odnést si zdravé miminko. 

Ty, které chtějí ještě něco navíc - přivést dítě na svět co nejpřirozeněji, s co nejmenším množstvím zásahů, tak aby společný začátek proběhl v harmonii, ne jako medicínský zákrok, jsou považovány za nebezpečné volnomyšlenkářky, kterým jde jen o vlastní pohodlí.V českých porodnicích bohužel převažují takoví zdravotníci, kteří rodičku a jejího partnera nepovažují ani za platící klienty, s nimiž je třeba konzultovat jednotlivé zásahy do průběhu porodu a pokud možno se přizpůsobit jejich požadavkům, natož aby je chápali jako dvojici prožívající jeden z vrcholných okamžiků svého života a podle toho se k ní chovali. Neustále uplatňují naučené postupy, aniž by brali v úvahu individuální požadavky rodící dvojice a mnohdy jednají i v rozporu s platnou legislativou. Rodiče jsou pak, místo toho, aby se mohli plně soustředit na svůj primární úkol - příchod potomka, nuceni čelit rutině personálu a jeho rétorice, mnohdy bohužel hraničící s psychologickým vydíráním.Pokud tedy patříte ke druhé skupině, třeba vám ve vaší přípravě na den D pomůže pár návrhů, jak slušně a asertivně reagovat na v porodnicích stále slýchaná zaklínadla.A důležitá poznámka na závěr - DÍKY všem lékařům a sestřičkám, kteří vnímají rodičku jako partnerku, jako osobu, jejíž pohoda je prvořadá, nezneužívají svou mocenskou pozici k jejímu zastrašování a manipulaci, a podobné výroky nevypouštějí z úst!

  • Takže nejdříve vyplníme papíry. - Promiňte, ale chci se soustředit na porod, mám silné kontrakce. Údaje vám může nadiktovat partner, nebo to uděláme později, prosím.
  • Vy máte porodní plán? Hmmm. - Ano. Myslím, že nám může pomoci při vzájemné komunikaci, třeba když budu mít právě kontrakci, nebo nebudu schopna odpovědět na nějakou vaši otázku.
  • My to ale takhle neděláme. / U nás se to ale takhle nedělá. - Ale já si to tak opravdu přeji udělat. Možná, když to zkusíte, bude to takhle lépe vyhovovat i vám.
  • Oholení je důležité, chloupky budou vadit při šití a navíc to není hygienické. - Děkuji, ale holení si nepřeji. Není mi to příjemné a taky doufám, že k nástřihu nedojde. Navíc, přímo na hrázi se chloupky nevyskytují.
  • Teď vám sestřička udělá klystýr. - Děkuji, ale klystýr si taky nepřeji. Není mi to příjemné a nemyslím si, že je to nutné.
  • To chcete, aby se dítě narodilo do vašich výkalů? - Myslím, že je to přirozená věc. Navíc provedený klystýr není záruka dokonalé čistoty, znám případy, kdy naopak při tlačení vyšly zbytky stolice po provedeném výplachu.
  • Napíchneme vám kanylu, kdybyste potřebovala rychle nějaké léky. - Děkuji, ale dala bych přednost porodu bez medikace. Kanyla mi není příjemná.
  • Při porodu nesmíte nic jíst, ani pít, co kdyby byla nutná sekce? - Předpokládám, že by byla provedena při epidurální analgezii. Pít musím, abych nebyla dehydratovaná a jím pouze minimálně, abych si doplnila chybějící energii a měla dost síly na tlačení.
  • Když vám píchneme vodu, bude miminko rychleji na světě. - To je sice pravděpodobné, ale taky se může stát, že tím narušíte přirozený běh porodu a bude třeba dalších zákroků. Proto si amniotomii nepřeji. / Děkuji, ale raději bych počkala, až vak blan praskne sám. Sníží se tak riziko infekce.
  • A opravdu nechcete nic proti bolesti? - Děkuji, ale prosím, abyste mi už tišící prostředky nenabízeli. V případě nutnosti o ně poprosím sama.
  • Jste otevřená, branka je zašlá, vylezte si na porodnické lůžko. - Myslím, že mi bude více vyhovovat jiná poloha. Ráda bych zůstala na vaku / ve vaně / vyzkoušela porodnickou židličku / zůstala opřená o postel, o stěnu... / Prosím, zkusme to nejdřív v poloze, která mi teď vyhovuje nejvíc. Pokud by s tím byly nějaké problémy, ráda vyzkouším jinou polohu, kterou mi doporučíte.
  • Ale my to tady jinak neumíme. - Já to zas neumím tak, jak to chcete vy. Máte tedy skvělou příležitost zkusit to jinak.
  • Ale pan / paní doktor/ka si tam k vám nebude lehat. - Myslím, že v této poloze to půjde mnohem snadněji a aspoň nebudu zdržovat zbytečnými komplikacemi. Pokud by to opravdu nešlo, ráda se přesunu na lůžko / křeslo.
  • Dejte si nohy nahoru, připoutám vám je. - Ne, děkuji, myslím, že mi to bude víc vyhovovat takhle, partner mi nohy v případě potřeby podrží. Opravdu si nepřeji, abyste mi nohy přivazovala, je mi to velice nepříjemné.
  • Ale když vás nenastřihneme, tak se určitě strašně moc potrháte a bude se vám to mnohem hůře hojit. - Jsem obeznámena s případnými riziky, ráda bych se pokusila porodit bez epiziotomie. / Používala jsem přístroj Epi - no. / Masírovala jsem pravidelně hráz několik týdnů před porodem, věřím, že k poranění nedojde, nebo bude jen malého rozsahu. / Ráda bych se pokusila porodit bez nástřihu, pokud by skutečně ruptura hrozila, poprosím vás o provedení nástřihu.
  • Chcete přestřihnout pupečník? - Ano, jistě, ale rádi bychom ho nechali dotepat.
  • Teď vám píchneme oxytocin, abyste rychleji porodila placentu. - Děkuji, ale ráda bych počkala, až vyjde přirozeně sama. Pokud vím, může to trvat i několik hodin, aniž by se jednalo o patologii. Možná pomůže přirozený oxytocin, když přiložím dítě ke kojení.
  • Já jsem tady lékař a já rozhoduji o tom, jaké zákroky se budou provádět a jaké ne. - Ne, o sobě a svém ne/narozeném dítěti smím rozhodovat pouze já. / Děkuji, ale tento zákrok si opravdu nepřeji. / Opravdu ne, takto jsem se rozhodla.
  • Teď si miminko vezmeme, musíme ho změřit, zvážit a vyšetřit. - Děkuji, ale nepřeji si, abyste dítě hned měřili a vážili - myslím, že to můžeme odložit na později. A vyšetřit miminko můžete tady u mě, nemusíte ho přece nikam odnášet.
  • Ale u nás není zvykem vyšetřovat dítě na matčině těle. - Prosím tedy, abyste udělali výjimku, opravdu si přeji, aby dítě zůstalo po celou dobu se mnou.
  • Miminko vám může spadnout, neudržíte ho. - Tatínek bude stát hned vedle mě, bude ho přidržovat.
  • Vy chcete ublížit vašemu miminku? - Právě, že nechci. Proto bych ráda, aby zůstalo se mnou / abych ho sama zahřála / abyste ...
  • Musíme miminko vykoupat. Přece ho nechcete mít takové špinavé? - Nepovažuji mázek za špínu. Je to přirozená ochrana dítěte. Prosím, nekoupejte ho a v žádném případě nepoužívejte komerční kosmetiku.
  • Musíme ho dát do inkubátoru. Jinak by se podchladilo. - Budeme ho zahřívat na svém vlastním těle. Jistě už jste slyšel/a o metodě klokánkování, která se používá dokonce i u extrémních nedonošenců.
  • Teď miminko odneseme na novorozenecké oddělení, vy si musíte odpočinout. - Děkuji, ale necítím se unavena, chci mít dítě neustále při sobě. Pokud to nebudu zvládat, zazvoním a poprosím vás o pomoc.
  • My vám ho teď nemůžeme vydat, miminka se teď budou koupat / krmit / očkovat... - Trvám na tom, abyste mi dítě okamžitě vydali. Bonding je pro mě velice důležitý, nerada bych promarnila naše první společné chvíle kvůli nemocniční rutině.
  • Nemůžete ho teď kojit, bude vizita / budeme děti koupat / musíte jít na vyšetření.. - Jsem zastánkyní kojení dle potřeby dítěte. Ono má teď hlad, takže ho nakojím, ostatní může určitě několik minut počkat. Prosím, dejte mi ho hned.
  • Vy nám to ale komplikujete. / Vy nám narušujete náš řád. / Vy nám s vašimi požadavky přiděláváte práci. / Nejste tady sama./ Jste jediná, kvůli které musíme stále dělat nějaké výjimky. / Pořád děláte nějaké problémy, nic se vám nelíbí. - Je mi líto, že vás obtěžuji, ale opravdu mi na tom velice záleží. / Jsem si vědoma toho, že vás nutím dělat věci jinak, a děkuji vám, že mi vycházíte vstříc. / Omlouvám se, že vám přidělávám práci, ale je to pro mě moc důležité. / Chápu, že je to u vás nezvyklý postup, ale musím na něm trvat. / Uvědomuji si, že je to pro vás neobvyklé, ale prosím, abyste moje požadavky respektovali.
  • Ale my pouštíme domů až po 72 hodinách. Je to zákon. - Ne, není to zákon. Je to jen doporučený postup. Já ale trvám na svém odchodu. Prosím, připravte mi vše potřebné.
  • Já vás pustit nemůžu, to může jen pár primář. - Ale já vás neprosím o dovolení odejít. Jsem svéprávná osoba. Chcete-li, abych vám podepsala tzv. negativní reverz, prosím, připravte mi jej, protože během patnácti minut opustím porodnici.
  • Vy můžete jít, když chcete, ale dítě tu zůstane. My jsme za něj zodpovědní. - Mýlíte se. Za dítě jsou od okamžiku narození zodpovědní pouze jeho rodiče.
  • Dítě není úplně v pořádku, ještě ho musíme vyšetřit. - V tom případě nechápu, proč jsem o potížích miminka nebyla informována dříve. Prosím, dejte mi k nahlédnutí jeho zdravotnickou dokumentaci. Jistě jste tam už zaznamenali, že má nějaké potíže.
  • S dítětem se může něco stát. - Ano samozřejmě, to se nedá vyloučit. Proto ho budeme pečlivě sledovat a v případě nějakého problému se na vás okamžitě obrátíme. Kdyby bylo ohrožení akutní, zavoláme rychlou záchrannou službu.
  • To vám tak pomůže, když bude dítě umírat. - Pokud by k takové hrozné situaci došlo, věřím, že jeho šance na záchranu budou stejné, jako tady v porodnici, kde má personál na starosti mnoho dětí a lékař je mnohdy nedostupný, protože probíhá několik porodů najednou.
  • To si chcete vzít na svědomí, když se vašemu dítěti něco stane? - Udělám vše pro to, aby se mu dostalo té nejlepší péče. Nebude více ohroženo, než by bylo po oficiálním propuštění po 72 hodinách.
  • Dovolíme vám odejít i s dítětem, pokud máte potvrzení od pediatra, že dítě přebírá do své péče. - Není povinností pediatra takové potvrzení vydávat, ani naší je předkládat. A vy nemáte právo je požadovat.
  • Proč chcete jít domů? Vždyť to tu máme nově opravené, je to tu hezké jako doma. - Nechci jít domů kvůli komfortu, ale kvůli tomu, abychom se oba / celá rodina mohli v klidu sžívat s naším miminkem.
  • Někdo na vás byl nepříjemný? - Chování personálu není důvodem našeho odchodu. Není třeba hledat žádné příčiny. Chceme prostě naše dítě co nejrychleji přivést do jeho domova, kam patří. Nemocnice je místo, kde se léčí nemocní, ale my máte to velké štěstí, že je naše dítě zdravé.
  • Musíme provést povinná screeningová vyšetření, potom vás můžeme pustit. - Ta vyšetření nejsou povinná, nepřejeme si, aby byla prováděna. / Vyšetření můžete provést ambulantně, sdělte nám prosím, který den a hodinu se máme s dítětem dostavit.
  • Zavoláme na vás policii. - To by možná bylo vhodné řešení naší rozepře. Budeme alespoň moci okamžitě podat trestní oznámení kvůli vašemu pokusu o omezování osobní svobody.
  • Dítěti se něco stane a vy nás pak budete žalovat. - Budeme vás žalovat, pokud nám okamžitě nepřestanete klást překážky s ukončením hospitalizace.

autor: víla Rodilka:) vilarodilka.blogspot.cz/search

Eliška Pláničková
Všechna práva vyhrazena 2019
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma!